Det hjertet er fullt av, løper munnen over med…

Einar Hyllvang mener det er merkelig med Høyre. Han påstår i et innlegg på Facebook at vi ikke sier noe om hva vår politikk vil innebære. I stedet for å sette seg inn i vårt program, tegner han selvkonstruerte påstander og skremsler om Trysil Høyre, blant annet om salg av kommuneskog, om privatisering av tjenester i helse og omsorg og barnehager.

Screen Shot 2015-08-18 at 10.56.51Jeg er ikke helt sikker på hvem det er merkeligst med, jeg, Hyllvang. Det står ikke ett eneste ord i programmet vårt om salg av kommuneskog. Ei heller har det vært tema eller brakt på bordet en eneste gang i formannskap eller kommunestyre i den perioden som har vært. Men han blander kanskje sammen med programpunktet om å “Frigjøre flere økonomiske midler til utvikling gjennom kritisk å gjennomgå kommunens eiendomsmasse, tilpasse denne til eget behov og legge tilrette for salg av uhensiktsmessig eiendom”. Jeg kan berolige Hyllvang med at dette handler ikke om kommuneskogen, men om kommunens bygg, dvs. funksjonsbygg og utleieleiligheter.

Han har kanskje glemt at AP støttet Høyres forslag i formannskapet i desember i fjor, om å utrede salg av kommunale bygg og leiligheter (enstemmig tilslutning)?

Det står ikke ett eneste ord i programmet om privatisering av tjenester, hverken i helse og omsorg eller andre sektorer. Men det vi vil vurdere er å konkurranseutsette noen tjenester der det er naturlig. Kommunen har svært mange aktiviteter og tjenester allerede som er konkurranseutsatt. Men det er ikke det samme som å privatisere. Kommunen er fortsatt ansvarlig for tjenesten, men bruker private leverandører for å levere hele eller deler av tjenesten.

Han nevner også private barnehager i denne sammenheng.

Har han glemt at AP støttet forslaget om å innvilge tilskudd til den private barnehagen Muggoppen i Jordet før sommeren?

Har han også glemt at hans egen gruppeleder og ordførerkandidat Randi Sætre er ene-eier og styrer av den private barnehagen «Knerten» på Nybergsund?

Om Hyllvang har mistet oversikten over hva hans eget parti driver med, inviterer jeg ham herved til å skaffe seg oversikt over hva Trysil Høyre går til valg på, i stedet for å spekulere vilt i hva han tror vi mener.